vrijdag, mei 02, 2008

zintuiglijk stoksken

Ik kan hier al een serieus kampvuur maken met al die stokskes die ik de afgelopen weken en maanden hier op mijn bureau heb laten liggen. Ik zal proberen er alvast toch ééntje te beantwoorden. Eentje van Elke over de zintuigen.

Top 3 van mijn neus
1. "Tiens, vers gemaaid gras ruikt eigenlijk goed" dacht ik daarnet nog bij mezelf.
2. De geur van zelfgebakken brood die langzaam ons huis vult.
3. BBQ-kruiden. Ik smijt altijd wat extra peuten op de BBQ. Vanaf dat de subtiele geur zich een weg heeft gebaand doorheen mijn neushaar, begin ik spontaan te kwijlen. En ja, ik heb het juiste potje met kruiden genomen!


Top 3 van de smaakpapillen
1. Vroeger mocht ik geen kaas. Enkel sneetjes jonge kaas. Maar sinds een vakantie in de Provence heb ik echte kaas leren appreciëren. Sindsdien ga ik regelmatig eens naar een kaaswinkel. En daar heb ik enkele weken geleden "Bleu du berger" leren kennen. Een romige, blauwader kaas op basis van rauwe schapenmelk. Verrukkelijk.
2. Zo van de rode snoepjes. Bij ons noemen ze die "poepkes". Zo van die bolletjes met een snee in. Zoals een fraai gevormd poepken. 't Kan me niet schelen wat Freud erover zal zeggen, maar ik hou van poepkes. Liefst een stuk of vijf tegelijk.
3. Een aardpeer. 't is een groente die de meesten niet kennen. Maar ze zat een keer bij ons groentepakket van de loods (biologische boerderij). Een soort van knolvormige wortel die je schorseneersgewijs moet schoonmaken en die een verrassende notensmaak heeft!.
En niet dat ik het veel eet. Maar een lekkere oester met een paar druppels citroen. Verrukkelijk.

Top 3 van oren
1. Ik kan ongelooflijk genieten van een onweer. Hoe de wind plots wegvalt. Stilte en dan plots die eerste krakende donderslag. En dan in bed liggen luisteren met het raam open hoe de donder langzaam wegdeint.
2. Muziek. Teveel om op te noemen. Maar een avondlijke autorit op de autostrade met een goede liedje. Momenteel ligt "cure for pain" van morphine op. Zalig.
3. Als dochterlief blij "papa" roept als ik haar afhaal op school.

Top 3 van de ogen
1. Van een prachtig genomen foto kan ik wel even stil worden.
2. Mooie landschappen. Of het nu op reis of gewoon onderweg met de auto. Ik durf de wagen al eens aan de kant te zetten om eens vijf minuten uit te stappen en in stilte te genieten.
3. Ik ben verzot op mooie stenen. Zo van die kleine blinkende in allerlei kleuren. Ik stop die allemaal in een potje en haal ze er dan af en toe eens uit om er het zonlicht op te laten vallen. Very zen indeed.

Top 3 van de huid
1. Een lekker lang bad met een goede geut badolie. En dan als een gerimpeld oud peetje er na een anderhalf uur weer uitkruipen.
2. Het gevoel van een been of arm die slaapt vind ik eigenlijk wel leuk.
3. 't is misschien niet erg not done, maar ik kan ongelooflijk graag in mijn neus peuteren. U heeft er geen gedacht van hoeveel deugd een mens daarvan kan hebben. En mijn oren uitkuisen met een oorstaafje is ook de max.

Wie het stokje wil mag het gerust meepakken. Ik heb er nog genoeg.

5 opmerkingen:

Linn zei

5 poepkes tegelijkertijd? In een keer in je mond?

Wow, respect. ;)

pierre du coin zei

don't try this at home evelien!

Anoniem zei

BBQ-kruiden (en wat je ermee doet) dat noemen wij "geburenkruid". Extra geburenkruid op het vuur en alle buren ruiken en snuiven dat het water hen in de mond komt.

Die snoepjes die jij poepjes noemt noemen wij hier poepegatjes of pritjes.
Tja.

Anoniem zei

mmm poepkes, daar eet ik van tot mijn maag pijn doet

elke zei

Dank u voor het overnemen. De BBQ-kruiden zijn idd de max. Ik moet het daarmee doen want ik heb zelf geen BBQ. ;-)