maandag, juni 16, 2008

James Dean on chablis

Die vrijdag aan een tankstation tussen Zwalm en Zottegem. Wat er precies gebeurde zal ik nooit te weten komen denk ik. Werd ik bedwelmd door benzinedampen? Kreeg ik een black out? Feit is dat ik er even niet was. The next thing i know is dat ik tegen mijn auto geleund sta en opmerk hoe duur de brandstof wel geworden is. 50 euro voor 30 liter diesel. Afzetters. Dat zijn meer prijzen voor benzine. Of wacht. Het was ook voor bezine...

De dame van het tankstation was zo vriendelijk om de dichtsbijgelegen garage te bellen. Dat bleek die van de buurman van 150 meter verder te zijn. Ik kon in neutraal de garage binnenfreewheelen. De tank werd leeggepompt. De garage zelf was, ik wik mijn woorden, authentiek en very retro. Aan de muur hing een zwart-wit poster van James Dean. In ontbloot torso. "Da was pas nen echten vent" zuchtte de man. "Tegenwoordig zijn het allemaal van die jeannetten". Ik knikte vriendelijk terug. De James Dean van februari droeg een boxershort en zag er behaard en ook erg manlijk uit. Die van augustus die wat verder hing droeg een minuscuul zwemslipje. De man zag dat ik ernaar keek en vroeg of ik ook graag zwom. Ik slikte en schudde van nee. "Spijtig" zei hij en wreef wat zweet weg van zijn voorhoofd. Hij had twee enorme handen maar raar genoeg geen zwarte vingernagels of vetvlekken. Hij moet gezien hebben dat ik naar zijn handen staarde en zei bijna verontschuldigend "Nivea. Zo van die blauwe blikken doos. Kan voor alles gebruikt worden". *vette knipoog*

Een luide rochel van de afzuigmachine gaf aan dat de benzine ondertussen uit mijn tank was. Ik voelde de bui al hangen toen ik vroeg of ik met bankcontact kon betalen. Met de vijf euro in mijn achterzak zou ik niet ver springen. Met mijn leeggepompte brandstoftank ook niet. Maar de man in kwestie lachte vriendelijk en zei "lot mor zitten". Hij keek me aan en trok een weer oog. Of was het een tic? Ik ging veiligheidshalve tegen mijn portier staan en propte hem de 5 euro in de handen. Het toeval wou dat ik net drie flessen wijn in mijn wagen had liggen. De man was ondertussen de jerrycan met 10 liter diesel die we van het tankstation hadden meegenomen aan het leeggieten. Ik bukte me en nam een fles rode wijn. Plots voelde ik een hand op mijn schouder. Zijn gezicht kwam dichterbij. Ik rook een vreemde mengeling van smeerolie en talkpoeder. "Kem liever witten". Ik stopte de fles chablis in zijn grijpgrage handen en dook de koffer, euh mijn wagen in en scheurde de N46 richting Aalst op.

De moraal van het verhaal? Kalenders van James Dean zijn zo fout. U heeft er geen gedacht van. En o ja. En best altijd een fles wijn in je auto bewaren voor het geval je in natura zou moeten betalen als je benzine in je dieselwagen kapt.

12 opmerkingen:

Bert zei

Machtig!

elke zei

God mag weten wat hij had gedaan als je geen flessen wijn meehad...

James Dean in een zwemslip. Jaja...

Anoniem zei

Zou mijn garagist ook wijn aanvaarden als betaalmiddel?

Anoniem zei

Moraal van het verhaal: wees blij dat je niet gestart had en weggereden was. Want dan zouden je brandstofleidingen vol benzine hebben gezeten. De operatie bij James Dean zou behoorlijk wat langer hebben geduurd.

Anoniem zei

oh djeezes, ik hoop voor jou dat het verhaal een beetje overdreven is, anders is het er zoooo over...een garagist? james dean? zwemslips? nivea?? f*ck zeg! :-)

Anoniem zei

ik heb ooit diesle trachten te taken in een nafta auto....
chance dat dat dus niet lukt en ik maar zeggen tegen iedereen dat die pmpsluiting niet werkte :s
man man man....
:-)

Elsje zei

Yuk, dit was toch hopelijk een droom ehrm... nachtmerrie?

Anoniem zei

Je zou je geflatteerd moeten voelen, je hèbt het nog!

Anoniem zei

je ziet er blijkbaar meer dan een keer per jaar uit als een voil janet

Anoniem zei

Mijn madam heeft dat ook voorgehad. Op een zondagavond. Ik ben naar ergens in Nevele getrokken door een takelwagen van VAB. Ook leeggezogen geweest en dan opgevuld en ik heb wel moeten betalen. Chance dat gij hebt.

Anoniem zei

verzonnen of niet: de crime scene klopt alleszins.
150 m voorbij de Total naftepomp in hundelgem is er idd. een authentieke onafh. VW-garage "De Cooman", bergafwaarts.

Of het moet een andere naftepomp geweest zijn...

Anoniem zei

You write very well.