maandag, september 10, 2007

Het bloed stolde in onze aderen...

Bij Alcyon las ik hier een bericht over een man die verhuisde omdat hij stemmen hoorde in zijn huis.U zit nu waarschijnlijk al te lachen en van 'busje komt zo' te zingen. Maar stel. Stel dat die man dat dus eens echt hoorde? Hieronder leest u wat er twee jaar geleden ten huize du coin gebeurde. Sindsdien lach ik niet meer luidop. Al blijft busje komt zo wel een aanstekelijk liedje natuurlijk...

We hadden ons huis in Aalst nog maar een paar weken gekocht. Een zoldertrap was er niet. Er was wel een luik maar geen spooktrap (wat een toepasselijk woord zeg). Iets wat wij op zich wel raar vonden, wie steekt daar nu een luik in maar zonder die trap? Of was er een trap en is die om één of andere reden weggehaald? Het toepasselijke onheilspellend muziekje denkt u er nu ongetwijfeld zelf bij.

Ik had de ladder tegen de muur gezet en was zo de zolder opgekropen. Bij het licht van een zwak peertje was ik wat oude rommel aan het opruimen. In een hoek van de zolder zag ik plots iets glinsteren in het licht van mijn zaklamp. Normaal zou er niets van te zien zijn maar omdat de strook isolatie was losgekomen, zag ik nu een vreemd voorwerp zitten. Het was een stuk paternoster dat strak rond de hals van een mariabeeldje (zo'n plastiekflesje met water uit Lourdes) gekneld zat. Gek. Wie steekt nu op die plaats een mariabeeldje? Precies een soort van tallisman om onheil te bezweren. Nu ja, het beeldje vloog zonder veel poeha in de vuilbak bij de rest van de rommel.

Een uurtje later zaten we in de living (inclusief de kleine H.) toen plotseling een angstwekkend gekrijs weerklonk. Uit de babyfoon die nog aanstond. En er was niemand boven... Ik spurtte naar boven en niets meer. Het gekke is dat die babyfoon net onder de plaats zat waar wat hoger op zolder het beeldje zat. Terug naar beneden en opnieuw gekrijs. Toen ik nu bovenkwam (met de babyfoon in de hand) bleef het gekrijs weerklinken. Het was duidelijk een kind dat in paniek aan het roepen was. En dan niets meer.

Nu, ik weet dat als buren dezelfde babyfoon hebben het mogelijk is dat ze op hetzelfde kanaal zitten en je dingen van elkaar kan horen. Maar het rare is dat niemand van de buren kinderen heeft of bezoek met kleine kinderen had (hebben we hen later gevraagd). En normaal als een kind weent ga je toch direct naar boven om het troosten? Maar wij hoorden geen geruststellend gesus. En waarom stopte het geluid zo plots? Midden een schreeuw?

Nadien hebben we er nooit meer iets van gehoord. Het rare was ook dat ik later zag dat aan de ene kant van de zoldervloer er een dikke laag stof lag maar de hoek waar het beeldje verstopt zat was kraaknet... De wind waarschijnlijk?

15 opmerkingen:

Anoniem zei

is dit een viral voor "The Messengers" ? djeez pierre, bij het lezen van dit stukje kreeg ik alwaar "ne graul" lek ze bij ons zeggen (lees: kippevel). oude huizen, ze hebben hun charme niwaar... brrr...

Anoniem zei

Gedomme seg, ik kreeg er ook den bibber van! Ik zou dat beeldje maar gauw teruggezet hebben!
Ik heb begin dit jaar een boek gelezen over Oost-Vlaamse legenden, waarin precies zulke spookverhalen staan:
http://alcyon.wordpress.com/2007/03/12/kludde/

Het uwe zou er perfect in passen...
(Trouwens, wist niet dat zo'n trap een spooktrap werd genoemd. Weer iets bijgeleerd)

Filip zei

Creepy. Zoals super4004 al zei: de charme van oude huizen. Al zal het waarschijnlijk wel ergens een logische verklaring hebben. Helaas zullen we ze nooit weten, zeker. Tenzij we er Fox Mulder en Dana Scully eens bijhalen.

Anoniem zei

ma bwaaaaah!
Vandaag moest ik op mijn vakantiejob de kassa's afsluiten, niemand meer in de ganse winkel, tot ik in de rayon naast mij geritsel hoorde. Ik verbaasd gaan kijken, niets te zien. 't Zal wel inbeelding zijn, dacht ik nog. Tot ik het geluid opnieuw hoorde, met getik erbij. Al wat minder zelfzeker eens gaan kijken: weer niets te zien. Ik zweer het u, ik dacht ook van 'het spookt hier'. Vuile Di. Alleszins: nog van die spookverhalen, i la la la laaaik it.

Anoniem zei

Welk een fascinerende vertelling, Pierre! Kun je bij de vorige bewoner(s) niet nagaan waarom dat beeld daar op de zolder weggestopt zat?

Anoniem zei

arghhhhh! na het inleidende stukje ben ik gewoon gestopt met lezen! sinds the blair witch project ben ik een bangerik geworden, da wilde nie weten...
en dan met al die reacties, brrrr!
volgens mij moet je sowieso verhuizen!
misschien morgenvroeg...

buddha zei

Brrrr, ik krijg kippenvel als ik dit lees.

pierre du coin zei

@ super4004: bij ons noemen ze dat kiekevlees.
@ alcyon: dat boek wil ik ook eens lezen.
@ filip: goede suggestie want witse wou niet komen. Formeel gezien was er geen misdrijf zegt hij.
@qahwa: i know what you me mean. Ik heb ook eens zoiets meegemaakt op mijn werk. Zal voor een andere horror-post zijn.
@ menck: we hebben geen contact meer met de vorige eigenaars. Maar er hingen in het huis nog beeldjes en palmtakjes boven de deur.
@ lies: blair witch project is één van mijn favoriete films. Creepy en dat zonder 1 druppel bloed.
@ buddha: en jij wil met JC Van Damme in een film spelen ;-)

Sandrissimo zei

Spooky, ik zou geen moment rust meer hebben! Trouwens, in ons huis is er ook geen trap naar de zolder, als we daar op willen, moeten we altijd een ladder halen...

Anoniem zei

Sjeir Pierre,
Ik zit hier nu thuis alleen te werken. Maar door het bibberen,schudden en beven vliegt heel de bureau heen en weer. Meri hé voor mij terug aan dit voorval te herinneren.
Uw echtgenote.

Anoniem zei

Hier ook kippenvel... Brrrr!!!

Wij hebben ook geen trap naar onze zolder, ook enkel een luikje. Een mariabeeldje heb ik nog niet gevonden in ons oud huis. Wel een plastic roze speelgoedgeweertje van ongeveer 1,5 cm groot, bij het afbreken van een valse wand. Wat zou dat te betekenen hebben? :-)

artspotter zei

Wij hebben ook nog in zo'n huis gewoond. Wij hoorden altijd Eddy Wally en Vader Abraham. Maar dat bleek van de stereo van de buren te komen. We zijn dan toch maar verhuisd...

Maxentia de Beauvais zei

Wie smijt er nu ook een mariabeeldje in de vuilbak. Tssss, Pierre!!!

Liese zei

f--k zeg, nie meer doen, ben blij dat ik niet alleen thuis ben....

chenlili zei

louis vuitton outlet
michael kors outlet
canada goose clearance
ray ban sunglasses
ugg boots 70% off
montblanc pens
ralph lauren polo
ugg outlet
nike air max
yeezy 350 v2
20179.2chenjinyan