maandag, april 14, 2008

Last van extreme winderigheid

Modewoordjes. U kent ze wel. Ze bekken goed en we hebben de neiging ze te pas en vooral te onpas te gebruiken. We springen erop als een Tibettaan op een fakkel. We kauwen er wellustig op en spuwen ze na een paar weken weer achteloos weer uit. Tot een ander het afgesjiekte woord weer opraapt en opnieuw in z’n mond steekt.

Modewoordjes ontstaan niet zomaar. Ze worden gelanceerd. Herman Brusselmans moest maar al mekkerend onze zondagavond afsluiten met ‘ik dank u voor uw waaaaandacht’, of de volgende maandagochtend liepen wij dit allemaal als onnozele bakvissen na te bauwelen. Gelukkig was ik toen ook een onnozele bakvis. Want het wordt pas helemaal belachelijk als mensen zonder last van puisterigheid en een verstoorde hormonenspiegel dit gaan nadoen. Andere voorbeelden van modewoordjes die spontaan bij mij komen opborrelen:
Het filmmodewoordje “hasta la vista baby”.
Het politieke modewoordje “onverwijld”.
Het soapseriewoordje “How are youuuuu doing?”
Het sporterswoordje “Ik ga het zeggen Walter”.
Het sexueel geladen woordje “ik heb niet geïnhaleerd”.

Dochterlief (3,5) is ook gevoelig voor modewoordjes. Gezien haar leeftijd beperkt ze zich gelukkig tot één modewoordje per keer. Om de drie normale woorden wordt het modewoordje geplaceerd waarbij ze dan heel aandachtig naar onze reactie kijkt. Lachen of zelfs maar glimlachen is hier totaal uit den boze, want dan wordt de verhouding opgedreven naar 2 normale woorden en één specialleken.

Prot” staat reeds wekenlang op nummer één. Protterdeprotterdeprot. Ik word helemaal zot van dat geprot. Prot wordt bij ons thuis lustig vervoegd (ik heb geprot), verkleind (hé protterken) of in samenstelling met alle haar tot nu toe bekende woorden gebruikt (protsoep, protzetel, protpoes, protkus, protbad, protradio, protsmurf, protchoco, …). Net wanneer je denkt dat het modewoord afgedaan heeft en ze het ondertussen vergeten is, moet je natuurlijk zelf een knaller laten waarna het “geprot” weer doorgaat tot de dag wordt afgesloten met een “slaapwel protterken”.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind dat schattig, maar ik moet dan ook niet samenleven met een protterken :)

Rimbaloe zei

Laat maar komen Grietje :)

Anoniem zei

Mevrouw Protput zal het graag horen.

Linn zei

Protchoco? Prot en choco vind ik maar een gevaarlijke combinatie. ;)

Elsje zei

en dat geprot gebruik jij dan weer om lekker te protten op je protblog.

hrm... doet me denken aan die blauwe krengen die overal alles ´smurfen´

Anoniem zei

Vandaar die onaangename geur bij jullie thuis ;)

Ten tijde van K3's teleromeo ging het bij ons op 't werk telkens van 'Wie heb ik aan de lijn, hallo, hallo' vooraleer opgepakt werd. Om zot van te worden

Anoniem zei

Geurig tekstje, protverdorie!

Anoniem zei

dat heb je in geuren en kleuren verteld, zou ik zeggen!

elke zei

ah, ze zit in die onsmakelijke fase... :-)
nog eventjes geduld en alles is cool.

Anoniem zei

Bij ons waren een tijdje de protzoenen in de mode: zoenen die klinken als protten. Maar ook dat is weer voorbijgegaan.

pierre du coin zei

@ mirthe: dat valt heel goed mee hoor! Zolang ze 's morgens maar geen prot op mijn hoofd laat! Naar 't schijnt zou ik dat vroeger wel eens gedurfd hebben.
@ rimbaloe: ik zal er voor u één op een fles laten trekken.
@ m-go: gelukkig is ze nog te jong voor die serie, of ze lag constant dubbel.
@ evelien: indeed
@ elsje: zou dat de volgende fase zijn?
@ psycho:vandaar dat jullie altijd zo goed gezind zijn als jullie opnemen.
@ Meck en heidibest niet lezen op nuchtere maag...
@ elke: ik tel de dagen af
@ veerle: ik heb er vanmorgen vroeg al drie op mijn buik gekregen

theemees zei

essayez ceci https://www.dolabuy.su cliquez ici pour plus d'informations www. dolabuy.co Plus d'informations Dior Dolabuy