vrijdag, april 25, 2008

no shuffle

In 't middelbaar woonde een paar huizen verder een vriend. Correctie een klasgenoot. Ik ging er wel eens heen om zijn huiswerk wiskunde af te schrijven. Ondertussen kon hij genieten van mijn aanwezigheid. Verder hoeft u daar niets achter te zoeken hoor!

Terwijl ik ijverig zat te pennen wilde hij per se altijd wel wat muziek opzetten. Hij had namelijk een vrij uitgebreide platen en cd-collectie. Ik daarentegen had drie singles (aha - take on me, starship - nothing's gonna stop us now en Kim Wilde - You came), 1 LP (Modern Talking) en 1 CD (verzamelaar van Raymond). Hij daarentegen grossierde in allerlei foute muziekkeuzes. Althans dat vond ik toen. Het rare is dat ik groepen als "Tone Loc (funky called Medina)" en Deee-Lite (groove is in het heart) naderhand best wel te pruimen vond.

Er was toen ook een Belgische groep waar hij vrij wild van was. Muziek was eigenlijk vrij simpel eind jaren '80 en begin jaren '90. Je had house-muziek en studio-brussel-muziek. Je had muziek die de klasgenoot goed vond en je had de goede muziek. Was het zijn overdreven enthousiasme die mijn slechte-muziek-radar deed aanslaan of was ik te verdiept in het overpennen van zijn huiswerk? Feit is dat ik daar toen aan het bureau in zijn slaapkamer een unieke kans liet liggen om FRONT 242 een jaar of tien eerder te leren kennen. Het was pas veel later op een fuif dat plots het licht aanging.

9 opmerkingen:

elke zei

Front 242, daar heb ik allang niet meer aan gedacht. Trouwens, toegeven dat je een LP van Modern Talking had, dat vind ik toch wel uiterst moedig. :-D

pierre du coin zei

@ Elke: 't is "toegeven dat ik een LP van Modern Talking HEB" vrees ik. Om één of andere reden heb ik er nog geen afscheid kunnen van nemen.

Anoniem zei

Ah Front 242, een van de grootste Belgische exportproducten, een van de écht internationaal doorgebroken en invloedrijke groepen.
Ongelooflijk dat ze nog steeds quasi doodgezwegen worden in bv. Humo waar dan wel maandenlang alle aandacht gaat naar "het fenomeen Deus" dat vooral wereldberoemd is binnen Vlaanderen.

Anoniem zei

tiens... bij mij was het de neef die mij front 242 leerde kennen. zoals met alles wat ik nu goed vind, vond ik ook deze in 't begin maar wat getjengel, nu staan er toch een aantal vinyls in mijn platenbak...

Anoniem zei

*nostalgie*

elke zei

Oh boy...
lol
Ik heb Thriller van Michael Jackson nog ergens liggen. Maar Modern Talking, dat is veel veeeeeeeel erger...

Anoniem zei

Eén ding is zeker: toen ik destijds 'No Shuffle' op de draaitafel gooide, liep de dansvloer in no time vol (enfin, toch op de fuiven waar ik draaide. Dat waren niet meteen discofeestjes, eigenlijk).

Anoniem zei

Een van mijn favoriete groepen en de meest invloedrijke groep die België ooit zal gehad hebben (Dixit Soulwax : Front is de enige Belgische groep die je in alle buitenlanse platenzaken vindt). No Shuffle, wat belange hun beste nummer niet is maar kom, 't is hun enige kans om heel af en toe eens gedraaid te worden op 's lands radio's. Heb mijn achterstand indertijd in een keer ingehaald door de eerste 5 cd's in de rataplan 2de hands te kopen en fan voor het leven geworden.
Voor de liefhebbers, de evengoeie zijprojecten : Cobalt 60, C-Tec, Male Or Female, 32 Crash

Anoniem zei

Ja, waarschijnlijk dus het is