zaterdag, juli 05, 2008

Compliment of belediging?

In de winkel. Voor mij twee kakelende vrouwen van eind de dertig. Net als mij aan het aanschuiven. Ik ben laatste in de rij. Op het moment dat zij aan de beurt zijn draait de ene zich om en zegt tegen de winkelier "laat die jongen maar voorgaan".

En dan nu de meerkeuzevraag. Op dat moment heb ik eens gelachen en heb mijn boodschappen gedaan. Wat ik eigenlijk had willen/moeten doen:

A. ik kijk hen aan en zeg kurkdroog: "ja, deze vierendertigjarige voelt zich niet alleen 25 jaar, hij ziet er ook zou uit. In tegenstelling tot anderen..."

B. "Neen, neen. Gaat u maar voor mevrouw, straks komt u nog te laat op de bingo-namiddag van de bond zonder tanden."

C. "Dames, bedankt voor het compliment. Ik ben ervan overtuigd dat mits wat correcties en een paar huidliften u er vast weer 45 kan uitzien."

D. "Dank u wel dat ik even voor mag. Mevrouw Verbeken is het niet? Ik denk dat ik nog met uw kleinzoon in de klas heb gezeten. Doet u hem veel groeten. Niet vergeten hé! Moet ik mijn naam nog eens opschrijven".

E. "Het is niet omdat u erbij loopt als een giechelende tiener dat iedereen afglijdt tot dit niveau."

F. "Tiens, is dat weer in om haarwortels grijs te verven?"

Of had u een beter idee over wat in zou kunnen gezegd hebben?

11 opmerkingen:

Unknown zei

Misschien kom je er het veiligste af met een simpele dank u, en dan met de boodschappen verdwijnen, kunnen ze intussen nog lekker verder kakelen, en kom je misschien nog iets te weten.

elke zei

Oei, ik ben eind de 30 aan het naderen... Vanaf nu laat ik niemand meer voorgaan.

freaq zei

Ik denk D.

Anoniem zei

"Iets van mij nodig dames? Sinds wanneer is het voor jullie geen sport meer om jongere mensen met uw kar tegen de hielen te rijden en boertigeweg voor te steken?"

Elsje zei

"O, graag, fijn, ik dacht dat ik de verkeerde rij genomen had, met al die ouwetjes voor me, jullie zijn immers altijd zo sloom."

Anoniem zei

haha grappig en herkenbaar! de snedige reacties komen helaas steeds te laat. Ik ben 28 en zie er ook jonger uit (hoewel minder en minder, onlangs dacht iemand zelfs dat ik ouder was! wat een shock:-) ). Op het mondeling examen Italiaans werd mij gevraagd om eens het huis te beschrijven waar ik woon, en 'jij woont nog zeker bij je ouders?'. Ahem, al zo'n tien jaar niet meer?? Suggesties voor een snedige reactie hierop?

Anoniem zei

"dames, zijn jullie ook al grootouders? net zoals die reportage over jonge grootmoeders in Engeland gisteren op TV. 32 jarige vrouwen en al een kleinkind, ge moet het maar meemaken. en dan samen met dochterlief in de discotheek gaan dansen met mannen die tien jaar jonger zijn dan ik."

had ook gekund...

artspotter zei

Als dat mij nu maar eens overkwam...

Anoniem zei

zijt content dat ze u voorlaten :-)

Anoniem zei

Toen ik ca 20 was, ben ik door een man eens aangesproken als 'Meneer, weet u...?', ik heb dan ook geantwoord met 'Wel, juffrouw...!'
Het had in elk geval het gewenste effect.
'Dank u wel, meisjes' was misschien een optie. :-)

Anoniem zei

Volgens mij refereerden ze niet naar de leeftijd maar naar het geslacht.
De situatie krijgt toch wel een andere beleving dan.

Andere mogelijkheden: gaat u gerust voor, lieve dames, age before beauty.
Of zoiets ...