maandag, mei 21, 2007

Moeten pastoors nog stempelen?

In de tijd van de kerkelijke feestdagen en lange weekends duiken ook de witte lintjes aan de auto’s weer op. Communietijd. Tijd van eerste sacramenten, heilige vormsels en hosties met wijn. Tijd van beeldekes met "herinnering aan mijn eerste communie". Tijd van u eens te gaan "tonen" bij vrienden en familie waarna je bedolven werd onder de cadeaus. Liefst dan nog nuttige cadeaus zoals de Dikke Van Daele of een fiets.

Nu in mijnen tijd moesten wij telkens na een misviering met een soort van stempelkaart bij de pastoor gaan die daar dan een krabbel of een stempel op zette. Grote drama’s indertijd toen ik als klein devoot mannetje met tranen in de ogen bij mijn vader (père du coin) aandrong om op reis bij de Zwitsere pastoor ook om een handtekening te gaan vragen. Tegen dat de eerste en plechtige communie er aan kwam moesten wij dan onze stempelkaart afgeven ter controle. De kerkgemeenschap gaf toen een geheel eigen interpretatie aan het begrip "klantenkaart".

Moet er trouwens nog gestempeld worden in de kerk?

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Misschien regiogebonden. ;)

Anoniem zei

ah, wij kregen na de mis een puzzelstuk. om dan tegen het vormsel een hele puzzel te hebben. blijkbaar was in mijnen tijd de verkleutering van kerk en maatschappij al ingezet.

patricia zei

ik heb mijn ma daar nog van horen vertellen, maar die is van 1953 en dan noemen ze west-vlaanderen achter op de rest van de beschaving?

Anoniem zei

nog nooit van gehoord

Anoniem zei

"In mijnen tijd" moesten wij dat niet doen, maar ik heb later wel gehoord dat het in dezelfde parochie weer ingevoerd was. Ondertussen was er wel een pastoorswissel gebeurd. 't Zal van de pastoor afhangen.
(père du coin: roflol!)

yab zei

Zelf nooit moeten doen. En ik heb toch zonder problemen mijn eerste communie en mijn vormsel mogen doen. Al zou het niet zo'n groot probleem geweest zijn om mijn kaartje vol te krijgen, want ik was toen een enthousiast lid van het kinderkoor. ;-)

Pink Lady zei

Dat heb ik nu ook nog nooit gehoord. Ik zal het eens aan mijn ouders vragen!

Anoniem zei

Jaja, waar is de tijd, nu moet er zelfs niet meer gestempeld worden als je werkloos bent, dus zal het in de kerk zeker niet meer bestaan.

Anoniem zei

ik moest niet meer stempelen. Da ies; die van '85 moesten niet meer stempelen.

gypsy zei

nope, stempelen bij meneer pastoor was er niet (meer) bij in mijnen tijd... een lichte katholieke dwang en mentale druk te komen volstonden om de communicantjes naar de mis te doen komen.

Anoniem zei

Hehe stempelkes verzamelen.

Geen idee van, ik kom weinig in een kerkdienst.

Anoniem zei

Maha.. père du coin. Een voltreffer! :)
Enne.. stempelkes? daar zijn ze na den oorlog mee gestopt.

Anoniem zei

Toch rare gewoontes daar in Aalst. Wij waren wel de eerste lichting die niet meer moest gaan biechten tijdens de voorbereiding op onze communie en daar was ik bijzonder blij om. Met een oude man in een donker kotje zitten en dan nog met de gordijn dicht... en kind heeft van minder nachtmerries.