vrijdag, oktober 26, 2007

de voorbije week

De voorbije week zat ik als "gezworene" in een assisenjury. Je krijgt als jurylid in 4 dagen alle informatie uit een dossier van twee jaar voorgeschoteld. Een rits technische deskundigen en getuigen passeren de revue en dan krijg je de pleidooien. En dan moet je oordelen. Ik zou hier graag meer willen over zeggen maar kan/mag dit niet doen. Maar toch enkele algemene bedenkingen.

De meeste mensen catalogeren de taak als jurylid onder "interessant" of "een leuke ervaring". Maar dat is het eigenlijk niet. Als je wil weten hoe het er op een assisenproces aan toegaat kan je altijd een week op de publieksbanken gaan zitten en alles meevolgen van A tot Z. De taak die je als rechter in een volksjury krijgt is loodzwaar. Het gaat hier niet om één of ander juridisch feuilleton op TV maar om echte mensen.

In ieder geval is mijn beeld over de werking van justitie (de ivoren torens en het onverstaanbare juridisch vaktaaltje) toch een pak genuanceerder en zelfs positiever geworden. Al vind ik het feit dat, na de geheime stemming van de jury, de stembriefjes in een (slecht trekkende) kachel in het afzonderingszaaltje moeten verbrand worden, nochal 19de eeuws aandoend. De taal der arresten en het gegoochel met artikels uit wetboeken zal ik ook nooit echt begrijpen. Het inzicht in hoe een politioneel onderzoek verloopt is dan wel weer boeiend om volgen. Misschien overwegen om na het 26 seizoen van flikken over te schakelen naar CSI Gent?

10 opmerkingen:

Unknown zei

Ik zit er echt niet op te wachten om het te moeten meemaken.

Anoniem zei

ah neen, dat wil ik ook niet per se meemaken... sterkte ermee pierre

Anoniem zei

oeh ja! wil ik wel eens van dichtbij meemaken zoiets! (moest je dan trouwens niet werken?)

Elsje zei

Ik dacht dat ze juryrechtspraak alleen in de VS hadden. Dom dom dom (ja, dat heb je ervan, domstadbewoonster he?)

Anoniem zei

In ons land enkel voor het Hof van Assisen, voor de zwaarste zaken, Elsje. Ik weet niet hoe het zit in Nederland.

Elsje zei

@eve: in Nederland is er in geen enkele rechtbank, en in geen enkel hof juryrechtspraak. Voor ons hollanders dus een onbekend fenomeen. Je wordt opgeroepen? En dan?

Tom Lievens zei

Goedemorgen,

Schuldig of onschuldig Pierre?

Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

Anoniem zei

Ik zou het zéér boeiend vinden maar ik ben blij dat het me tot nu toe bespaard geweest is. Ik zou het niet graag op mijn geweten hebben om iemand schuldig of niet te verklaren, ik zou eeuwig blijven twijfelen of ik wel de juiste uitspraak gedaan heb, het zou me voor altijd blijven achtervolgen, zou er veel te veel mee bezig zijn. Oef. Hoe zit dat met jou?

pierre du coin zei

@ freddy: je word verwittigd als je op een lijst komt te staan die vier jaar geldig is. Uit die lijst worden per proces een 60-tal kandidaten opgeroepen waarvan 12 effectief en 3 plaatsvervangers.
@ gypsy: uiteindelijk viel het wel mee hoor!
@ syho: er is een speciale regeling waardoor je loon doorloopt. Je krijgt zelfs nog een extra vergoeding.
@ elsje: als je opgeroepen bent ,wordt uit de 60 opgeroepenen er 15 gekozen. De advocaten kunnen dan nog juryleden "wraken" of weren. Dan wordt iemand nieuw geloot.
@ tom: daar mag ik eigenlijk niets over zeggen.
@ gerda: je ligt er tijdens en zelfs achteraf toch wel wakker van. Maar ik kan mezelf in de spiegel recht in de ogen kijken. En als jurylid heb je ook nog 11 andere juryleden om op terug te vallen. Maar het is zeker niet evident.

Unknown zei



http://www.kuwait.prokr.net/
http://www.emirates.prokr.net/