maandag, oktober 15, 2007

ik sta al 38 uur droog

"Dag beste mensen, mijn naam is Pierre en ik heb een probleem, een drankprobleem. Maar ik sta al 38 uur droog."

Iets dergelijks bekken die fancy moviestars altijd als ze een lokale zelfhulpgroep binnenwandelen. Maar ik ben natuurlijk geen fancy moviestar. En in een zelfhulpgroep zit ik ook al niet. Jullie, lezers komen eigenlijk nog wel dicht bij de functie van klankbord. Dus bij deze krijgen jullie mijn verhaal te lezen. De begrijpende en ondersteunende blikken en de "tsss" en "Ohhhs" denk ik er zelf wel bij.

Maar mijn drankprobleem dus. Zij die mij kennen weten dat ik wel eens graag een pintje of streekbiertje consumeer. Maar met mate. Het probleem zit hem echter in een op het eerste zicht onschuldige frisdrank. Want ik zit zwaar aan de cola. Maar dan ook zwaar hé maat. En met zwaar bedoel ik dat cola het eerste en het laatste is wat ik drink op een dag. Zo kom je wel heel snel aan een liter cola per dag. En dat al jarenlang. En dat moet veranderen.

Dat bedacht ik me terwijl ik afgelopen weekend thuis op de pot zat. Met de stoelgang verder alles ok, maar tijdens het kakken pleeg ik graag eens wat toilletlectuur tot mij te nemen. En in een oude humo las ik een interview met Gunther Lamoot (den komiek) die verklaarde dat sinds hij massaal in zijn suikerverbruik (cola, snoep, koeken) had gesnoeid hij zich veel beter en actiever voelde. Een half uur later was mijn humo uitgelezen en vergreep ik mij aan de "feeling" van G. Stond daar toch ook wel een artikel in van dokter huppeldepup die vroeger 1 liter frisdrank dronk. "Ik ook dokter huppeldepup, ik ook" schreeuwde ik uit, terwijl ik in mijn enthousiasme het peace-teken maakte, maar daardoor ei zo na in de pot belandde.

Dus rekening houdende met volgende feiten:
1. dat in 1 liter cola meer dan 48 suikerklontjes zitten
2. dat ik altijd de beste ideeën heb als ik op het toillet zit.
2. dat zowel in een humo van 4 maand geleden en een feeling van 1 week oud een artikel stond over dit onderwerp en ik door een ongelooflijk toeval deze twee artikels in een zelfde kakbeurt tot mij heb genomen.

Ja, dat heeft mij de beslissing doen nemen om al 38 uur droog te staan.
Let wel op. Ik heb niet besloten om geen cola meer te drinken. Ik zou wel eens willen kijken wat een cola-vrije week voor effect heeft. Dan zal ik beslissen om te stoppen of minderen.
* pierre geeft zichzelf een schouderklopje*

27 opmerkingen:

Anoniem zei

maar flink pierre! want het is waar hoor wat ze in den umo én feeling zeggen: BUCHT is het! en zo gaat ge misschien meer water drinken (toch één van uw goei voornemens?)

Anoniem zei

Caffeïne-ontwenningshoofdpijn zal je deel zijn! Sterkte!!

pierre du coin zei

@ gypsy: maar dan toch verdomd lekkeren bucht.
@ maarten: i know. Vandaar dat ik inderdaad ook over hoofdpijn spreek!

Anoniem zei

Vervang de cola door cola light! Op die manier geraakt ge misschien nog in de geneeskundige vakliteratuur (gezien de aanhoudende discussie over de effecten van aspartaam) :-)

Ik hou het bij één (of twee in noodgevallen) tas koffie 's morgens. Dat is blijkbaar voldoende voor mij. Als ik 's avonds een tas zou drinken (of cola), kan ik niet slapen... 't Is allemaal een kwestie van gewoonte.

Anoniem zei

tot vorig jaar was ik zwaar aan de cola light. en al is het niet bewezen dat aspartaam kankerverwekkend is, toch heb ik toen besloten daarmee te stoppen. en tegenwoordig ben ik zeer tevreden met mijn water.
nu wel nog proberen af te raken van mijn koffieprobleem.

Anoniem zei

waar je kakkend al niet/wel achter komt... lol
Wel héél toevallig ben ik vandaag gestart met suikervrije voeding en ook gestopt met koffie...
we kicken af met z'n allen!

Bert zei

Go for Cola Zero maar niettemin succes, man!

Anoniem zei

Als uw stoelgang langer dan een halfuur duurt, zou ik die toch niet echt ok durven noemen, Pierre.

En om de Caffeïne-ontwenningshoofdpijn te ontwijken en uw lijf enigszins te misleiden, kan een glaasje cafeïnevrije cola light (met goudkleurig etiket en dopke) misschien helpen.

En idd: water! Succes!

Anoniem zei

Water man, water, dat is het beste voor de gezondheid, ik wens je veel succes met je colavrije bestaan.

pierre du coin zei

@ alcyon en pironik: ik drink eigenlijk het liefst cola-light-lemon.
@ heidi: veel succes. Ik had vandaag toch alvast een paar keer wreed goesting in een cola.
@ bert: heb ik overwogen. Volgens hen zit er dan niets "schadelijks" meer in, maar dat geloof ik ook niet.
@ lou: stoelgang duurt niet lang zo lang hoor. Ik lees gewoon graag op wc.
@ freddy: tja eigenlijk drink ik niet zo graag water maar dat zal wel wennen zeker?

Anoniem zei

Ik zit zwaar aan de Coke Zero. Zou dat even erg zijn?

Laat ons weten wat je volgende week gaat doen!

Anoniem zei

Allez, allez ze zeggen dat cola goed is om uw maag eens te laten opslaan. (Ze zeggen er wel niet bij hoeveel je er van moet drinken) Misschien had je wat maagproblemen en moest je daardoor wat cola drinken........ En toen kreeg je maagproblemen van het coladrinken????

Anoniem zei

O ja, beste is volgens mij:
eerst wat afbouwen: 3 blikjes worden 2 blikjes,......... en dan sporadisch ( bv ééntje op vrijdagavond om het begin van het weekend te vieren).
Ook best een beloning en straf bedenken. Ik weet zeker dat G je hierbij zal willen helpen.

Linn zei

Hier nog iemand die lichtjes verslaafd is aan cola. Ik heb de gewone cola al kunnen vervangen door cola light maar toch; goed is anders.

Naast mijn cola-verslaving ben ik ook nog eens verslaafd aan Twix. Het ziet er niet goed uit voor mij. ;)

Een vriend van mij is trouwens een hele hoop kilo's kwijtgeraakt door enkel en alleen geen cola meer te drinken.

Veel succes met het werken aan dat drankprobleem!

Anoniem zei

Aan de kerel die op z'n dertigste een midlife crisis had:
Er zijn afkickcentra voor dit soort verslaving : vzw pepsi, bottelarijstraat 7up in Spa.
't is gratis.

Anoniem zei

anoniem= Duvel

Anoniem zei

Goedemorgen,

Pierre, als je de liquide vorm van Coke niet bevredigend vindt, het is ook in poedervorm verkrijgbaar. Schijnt wel iets duurder te zijn.

Sterkte

Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

Anoniem zei

Dat is echt een heel goed voornemen. Ik ben bijna drie jaar geleden gestopt met caffeine en frisdrank, dronk toen ook zo'n liter cola op een dag. Ik dacht dat ik niet zonder kon functioneren, maar het tegendeel is waar. Om nog maar te zwijgen over de voordelen voor mijn maag, die daarvoor altijd opspeelde. Nu drink ik enkel nog water, sap en soms chocolademelk (alcohol al een tijdje daarvoor opgegeven), en ik kan het iedereen aanraden!

Elsje zei

Oef, ik heb zwaar bewondering voor je moed. Ik ben ook een enorme cola-junk: een liter per dag is bij lange na niet voldoende! Anderhalf komt meer in de buurt. Ik sus mijn geweten met de bewering dat ik geen koffie drink (helpt dat?)
Cola is trouwens wel van het lighte soort sinds ik de 35 ben gepasseerd, want het zette inderdaad wel aan. Na een jaar wennen vind ik het eigenlijk best te pruimen. Net als CC-zero, die lijkt qua smaak nog iets meer op het origineel.
PS Begin trouwens nooit of te nimmer aan cola die niet van cocacola is, over bocht gesproken... :-P

artspotter zei

Als dat maar goed afloopt...

buddha zei

Succes maat! Proficiat met je drooglegging!

Anoniem zei

Wow wow, ge moet nu ook niet alles gaan afzeggen he: cola, en koffie, en suiker, en alcohol...

Gezond leven duurt niet langer, het lijkt alleen maar zo :-)

pierre du coin zei

@ mirthe: geen flauw idee, maar zo'n glas coke zero als ontbijt...
@mrs ramirez: voor de maag kan zoveel cola inderdaad niet goed zijn hé.
@ evelien: ik ben ook nog eens een grote snoeper. Gelukkig blijven de kilo's niet zo heel erg plakken. Er is wel een plaatselijk probleem ter hoogte van de buikstreek ;-)
@ duvel: geef mij dan maar een duvel!
@ tom: waar verkopen ze dat in de colruyt?
@ nathalie: amaai, dat is wel drastisch. Ik ga zie hoe het meevalt. Maar een sporadische cola moet nog wel kunnen vind ik!
@ elsje: die 1,5 liter-grens zal ik ook vaak wel halen vrees ik. En ook ik zweer bij the real coca cola.
@ artspotter: 't zal wel meevallen. Er zijn ergere dingen.
@ budha: 't is drastisch minderen of push-ups doen om al die suikers te verbranden.
@ maarten: hé ik had het enkel over een tijdelijke cola stop met de intentie tot volledig stoppen!

Anoniem zei

Ik moet u geljk geven. Ik ben ook al een paar weken serieus zwaar geminderd en kijk, ik ben zelfs onder de magische 80 kilo grens gedoken. Dat is ook al jaren geleden.

Filip zei

Ik probeer mijn frisdrankverbruik de laatste tijd ook wat te minderen. Alleen, een cola smaakt dan nog eens zo lekkerder waardoor het moeilijker is om er vanaf te blijven.

Rimbaloe zei

Ligt het aan mij, of is het normaal dat ik altijd spontaan begin te lachen als iemand het woord "kakken" uitspreekt?
:)

Anoniem zei

Proficiat,
Ik ben al enkele jaren serieus geminderd op aanraden van mijn tandarts. Die zei dat ik meer bier moest drinken omdat dat zo slecht niet is voor de tanden. Resultaat een klein jaar later : beginnend bierbuikje. Dat hij ook water vernoemd had, had ik wijselijk naar de achtergrond verdrongen. Nu ben ik zo goed als volledig gestopt op aanraden van mijn vrouw om ons dochter geen cola te leren drinken. Ge ziet, je bent de enige niet die eronder zit...