woensdag, april 04, 2007

Ik speel liever bij de reserven.

Deze morgen kreeg G. een deurwaarder over de vloer. Voor mij. Met een officiële oproepingsbrief om me binnen een maand of zes te gaan aanbieden als (reserve-)getuige voor een assisenproces. Slik.

Een deel van mij is wel curieus, ziet het als een ervaring. Ik ken dat allemaal maar van flarden op tv of film. Maar een ander (groot) deel ziet er toch enorm tegenop. Wie ben ik om samen met 11 anderen te oordelen over wat goed of fout is? Hoe moeten we in godsnaam bepalen indien iemand schuldig is, hoeveel jaar die achter slot en grendel moet? En dan al die gruwelijke details die je ongetwijfeld zal te horen krijgen... Het begrip volksjury wordt meteen een pak realistischer. Samenzitten in een rechtzaal met beschuldigde en familie van het slachtoffer. Zal er oogcontact zijn? Beïnvloeding? Zal de bewijslast overtuigend zijn of blijft er ruimte voor twijfel?

Iemand moet het doen natuurlijk, maar ergens hoop ik toch reserve te blijven.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Je kan nog gewraakt worden ook hé ;-)

Anoniem zei

shit! echt waar ofwat? Ik zou ook op mijn ongemakken lopen...

Jan zei

Alleen jammer dat je er nauwelijks over zal mogen bloggen!

Anoniem zei

Als het maar opbrengt man.

Anoniem zei

Je weet dat het kan. Maar uiteindelijk zelf opgeroepen worden, al is het als reserve, dat moet vreemd aanvoelen. Zoveel verantwoordelijkheid.

Anoniem zei

Zou best kunnen dat je niet effectief moet gaan juryzitten.

Tja, idd niet eenvoudig om over iemand anders lot te oordelen.

Anoniem zei

Je kan je er ook laten uitgooien.
Als je tijdens het proces voortdurend spreekt het woord neemt en voortdurend refereert naar 'de dader' of 'de schuldige' heb je - naar het schijnt - een grote kans dat je wandelen wordt gestuurd..
Afin, ik heb het ook mr van horen zeggen é.

Anoniem zei

Hoe zit dat eigenlijk naar je werkgever toe?

Anoniem zei

Als advocaat ken ik wel wat oud-getuigen in assisenzaken. Bijna iedereen noemt dat een ervaring die hun leven positief heeft beînvloed. Helemaal niet nodig schrik te hebben. Je bent niet alleen en je krijgt heel veel uitleg!

Anoniem zei

wow dat zal een heftige ervaring worden, maar wel interessant en leerrijk... denk ik...

Sofie zei

Een leuke film om je voor te bereiden is "Runaway Jury". Je zal meteen in de juiste sfeer zijn!

Anoniem zei

hihi, ik wist niet dat dat irl ook zo gebeurde... spannend en akelig tegelijk!

Anoniem zei

Inderdaad niet fijn om een oordeel te moeten vellen, heb het meegemaakt en voor de 2 kanten waren er wel argumenten (die tot in den treuren werden herhaald!) liever niet voor herhaling vatbaar!

Muggenbeet zei

mijn vrouw heeft dergelijke oproep ook ooit gekregen, is evenwel nooit nog iets mee gebeurd.

pierre du coin zei

@ all: ik zie wel wat er van komt in oktober.