donderdag, april 12, 2007

Ladies with an attitude

Op radio 1 loopt de wedstrijd "fab 52" waarbij op zoek gegaan wordt naar vrouwen met muziekale ballen. Vrouwen die met hun zoetgevooisde stemmekes uw kijk op de muziek hebben veranderd. Hippe grannies die meer muziekaal gevoel in hun verrimpelde oude teen hebben dan al die r&b-poppemiekes met hun overslaande stemmen.
De overzichtslijst en het stemformulier kan u hier vinden.


Mijn top 5:
1. Marianne Faithful. Deze dame muilde al met Jagger toen u nog niet geboren was. En 40 jaar later muilde ze met Hetfield van Metallica. Als dat niet het toppunt van coolheid is weet ik het ook niet meer. Haar stem doet mij aan Tom Waits denken. Met alcohol en nicotine doorsmeerde stembanden waarschijnlijk. Ik hou persoonlijk het meest van haar album "secret life" met het prachtige "she" en "flaming september". Jammergenoeg nog nooit live aan het werk gezien.

2. Tanya Donnelly. Beter bekend van The Trowing Muses en Belly en later solo. Pop-indie-chic met een engelstem. Vooral het album "King" doet het hem bij mij.

3. PJ Harvey. Ooit de weide van TW zien platspelen in haar roos ski-pakje met zwarte bh. Muziek met een scherp randje. Ze mogen mij altijd wakker maken om naar het album "rid of me" te luisteren. Voor mij de leading lady van de rock.

4. Debbie Harry aka Blondie. By far nog altijd de meest sensuele mond van het westelijk halfrond. Als kind heeft deze madam met haar verschijning diepe indruk gemaakt. Haar recente comeback poging is haar bij deze vergeven. Mooiste nummer: atomic.

5. Alison Krauss. bluegrass-muziek (ik noem dat gewoon country, maar allé). Impulsaankoop in de Fnac en nog geen moment spijt van gehad. Het album "new favorite" wordt hier vaak opgezet. Vooral het eerste nummer "let me touch you for awhile" kan mij in de moed brengen.

We mochten er maar 5 nomineren dus madonna, de blonde en bruine van Abba, Nathalie Merchant, Alison Moyet en Edith Piaf vielen af.

En durft u mischa marah nog te vermelden in de comments?

8 opmerkingen:

Maxentia de Beauvais zei

Wat ben ik blij dat ik Alison tegenkom, ik voel me altijd een beetje duf als ik toegeef gek te zijn op zulke muziek. Hierbij kom ik uit de kast dankzij een zetje van Pierre. Martha Wainwright zit ook in mijn lijstje, Rory Block, Maria McKee en Gillian Welch. Maar vraag het me volgend jaar nog eens, want dat wisselt nogal eens.

Nathalie zei

Ik herinner me PJ Harvey nog in haar roze pakje met zwarte BH.

Ook Anouk en Alanis Morrissette vind ik zeker niet misstaan in zo'n lijstje

Anoniem zei

Ik ben al vergeten welke ik heb aangegeven, behalve June Carter, de vrouw van Johnny Cash...

Anoniem zei

Nina Hagen (band)

pierre du coin zei

@ maxentia: ik ken Mckee enkel van show me heaven.
@ nathalie: PJ is een echt podiumbeest hé. Volgens mij is die in het echte leven een bedeesd Engels meisje...
@ Alcyon: op de "gevangeniscd's van Cash staat geloof ik een duet met zijn vrouw, maar ik was er niet echt wild van".
@ Biraskerbe: ook fan van siouxie and the banshees?

Anoniem zei

't Was vooral voor haar invloed en steun aan Johnny Cash dat ik haar verkoos... Maar inderdaad, ze is de enige vrouw waarmee J.Cash ooit duetten mee heeft gezongen.

Anoniem zei

Awel Pierre?
En de immer eeuwige Anne Clark staat er niet tussen? Dat was nochtans het eerste concert waar ge mij mee hebt naar toe gesleurd!

G.

pierre du coin zei

@ mijn lieve G: bij deze gaan we samen naar great old faithfull de volgende keer als ze in België is.