maandag, oktober 23, 2006

ga eens af als een pieter, euh gieter...

Onlangs op een feestje een wat oudere man gezien die mij bekend voorkwam. Toen die persoon wegging kwam hij naar met toe en zei: “Ha die Pierre, ik ben ermee weg”. Mijn hersenen beginnen koortsachtig te werken. Ik probeer me wanhopig een naam of een locatie te herinneren, maar tevergeefs. De man kijkt verwachtingsvol naar mij dus ik moet snel iets zeggen of het begint gênant te worden… Je kan dan kiezen voor de korte pijn en zeggen dat je persoon X herkent maar vergeten bent van waar. Of je kiest voor de andere optie waarbij je je in het gesprek gooit en hoopt in de loop van de conversatie te achterhalen wie persoon X is.

“Ha, oe est, dat is lang geleden hé”. Ik kies voor optie twee en probeer mij te redden met een nietszeggend dooddoenertje. “Maar allé, Pierre, vorige week nog, op die vergadering in de abdij Maagdendale”. Mijn frank valt gelukkig vrij snel zodat ik gevat en vrij casual “ah ja sjuust, en dat ik u hier nu moet tegenkomen, blablabla, blablabla.”. Mijn snel roder wordende kop en parelende zweetdruppeltjes zijn getuige van mijn benarde situatie.
We schudden handen en de conversatie is gedaan. Ik kan de man nu plaatsen, weet waar hij woont maar een naam, neen, die weet ik nog altijd niet…

7 opmerkingen:

Anoniem zei

troost je Lowieke... happens to me all the time...

Anoniem zei

Ik noem ze gewoon allemaal Willem dat bespaart me de moeite.

Anoniem zei

was je überhaupt wel op die abdij??

Anoniem zei

zijn naam is Paul, onze buurman. En zijn vrouw is familie van Du coin...

yab zei

Achja, is mij ook al vaak overkomen. Ik ga trouwens ook altijd voor optie twee. Ben gelukkig nog nooit écht door de mand gevallen.

Anoniem zei

Trucje: je vraagt gewoon: jaja, ik ken u hoor, maar hoe was uw naam nu weer? Dan zeggen ze: Janssens. En dan zeg jij: jaja, dat wist ik wel, meneer Janssens, maar uw voornaam was ik vergeten. (En omgekeerd kan ook: ik heet Piet. Jaja, dat weet ik wel, maar uw achternaam was ik vergeten...) :-)

gypsy zei

oe ja, vreselijk ambetante situaties zijn dat. onlangs nog tegengekomen met een collega -my god, wat een afgang! schitterende tip van liza, die moet ik onthouden.