dinsdag, november 07, 2006

een dode mus?

De rechtvaardige rechters. Alsof er ook andere rechters zijn? Waar hangen die mannen in godsnaam uit? En ik heb het hier niet over Jo Van Damme en Co. Ik mag al eens graag fantaseren over de bestemming van het paneel. Hangen ze ergens in een exclusieve kelder? Liggen ze in een vochtige nis te beschimmelen? Is het een ressort voor houtwormen? Joost mag het weten. Maar waar is Joost?

In het middelbaar was ik al geïntrigeerd door het verdwenen paneel. Een onderwerp voor spreekbeurten was dan ook gauw gevonden. Een paar jaar geleden hoorde ik op een vrijdagnamiddag op de autoradio dat in Wetteren een onderzoeksteam geland was die de plaatselijke kerk binnenste buiten zou keren. Omdat het toch al weekend was en ik in de buurt was en ging ik meteen postvatten op het marktplein tussen tientallen andere weirdo’s. De wildste theorieën werden met elkaar gedeeld, de pils vloeide rijkelijk tot groot jolijt van de lokale middenstand. Uiteindelijk werd enkel een dode mus gevonden en droop de ganse goegemeente terug naar af.

Ook nu nog volg ik het zijdelings op. Zo las ik vandaag in de krant dat iemand het licht heeft gezien in de Sint-Laurentiuskerk in Antwerpen. Deze kerk is in 1934 gebouwd en dat is meteen ook het jaar waarin de rechters verdwenen… Zou het teveel gevraagd zijn mocht u in de buurt zijn om daar eens binnen te springen voor een verslag uit eerste hand?
Mocht u in een huis wonen dat in 1934 gebouwd is, mag u mij ook altijd een seintje geven…

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Idd, een intrigerende en 'onrustwekkende' verdwijning.. Volgens mij hangt het werk ergens mooi weggestopt in de collectie van een kunstliefhebber.

Anoniem zei

Volgens mij is het ergens aan het verrotten in één of andere kelder van iemand....zou wel zonde zijn hé....

Sofie zei

Wel, nu had iemand het vorige week net over het paneel. Op uitnodiging had hij naar de persconferentie geweest waar bekendgemaakt werd dat het schilderij, zoals je zei, zich in Antwerpen zou bevinden. Ik herinnerde me wel dat hij zei dat die persoon geen enkel bewijs in handen had en alleen maar uitgaat van vermoedens.

Anoniem zei

Ook ik ben reeds een eeuwigheid geintegreerd door die diefstal. Alle boeken, artikels, docu's daaromtrent volg ik aandachtig. En in mijn jeugdjaren spendeerde ik ook menig spreekbeurt aan de Rechtvaardige Rechters. Een paar jaar geleden was ook ik in de ban van de Goedertier. Elke dag bezocht ik de website http://dua.host4all.be/
Ik hoop nog mee te maken dat het paneel teruggevonden wordt.