woensdag, september 20, 2006

ieniemieniemutte

Uit een vorige post kon u al raden dat ik mijn stemkeuze niet laat bepalen door een affiche met een knappe blondine, een ernstig kijkende veertiger of een hupse oma. Ik probeer de partijprogramma’s naast elkaar te leggen en te kijken wat men ons allemaal belooft. Eigenlijk zou je dan zes jaar later dat lijstje nog eens moeten bovenhalen en kijken wat er allemaal gerealiseerd is en wat van die lijst men opnieuw gaat beloven voor 2012. Dat zou pas interessant zijn!
Stel u voor een verkiezingsdebat in Aalst ergens in 2012. De moderator vraagt aan het murw geslagen publiek of er nog vragen zijn. Niemand reageert. De politici lachen in hun vuistje en zijn blij dat hun slogans er weer als zoete koek ingingen. Plots staat Pierre de Coin recht, haalt uit zijn vestzak de verkiezingslijstjes van 2006 tevoorschijn en begint meedogenloos te delibereren… “Ha, kandidaat 1, had u niet reeds in 2006 beloofd om meer sociale woningen te realiseren? Didn’t You? En wat zit u daar te grijzen kandidaat nummer 2, mijn belastingen zijn gestegen ipv gedaald en u daar kandidaat drie, uw das, is die met uw eigen VISA-kaart betaald? En kandidaat nummer 4, durft u te ontkennen dat u dezelfde verkiezingsfoto van 2006 opnieuw hebt gebruikt in 2012, en uw slogan is ook al gerecycleerd zie ik hier?

Nu back to 2006. Zeker voor gemeenteraadsverkiezingen laat ik mij grotendeels leiden door personen en niet zozeer door partijpolitieke voorkeuren. Ik stel mijn vertrouwen in een persoon, en eigenlijk heb ik er geen probleem mee om dat deze persoon ook op de lijst van een partij kan staan waar ik op het eerste zicht niet voor zou stemmen.

Aangezien wij nog maar een jaar in Aalst wonen, ken ik hier nog niet zoveel van de lokale politiek en dus ben ik gisteren naar een verkiezingsdebat getrokken. Vijf politieke kopstukken die in een bloedhete zaal vooraan moesten plaatsnemen. Hun glimlach verdween al gauw toen beul van dienst, Walter-draai-niet-rond-de-pot-en-geef-een-antwoord-op-mijn-vraag-Zinzen prompt via een voetpedaal nog een extra set spots in de ogen van het opgejaagde wild liet schijnen. Er waren geen vaste microfoons dus de kandidaten moesten telkens de draagmicro aan elkaar doorgeven wat soms hilarische momenten opleverde toen kandidaten de micro onderschepten ipv door te geven. Ja, Walter-I-eat-politicians-for-breakfast-Zinzen mocht bij momenten ook zijn tenen uitkuisen om te zorgen dat de micro bij de juiste politieker kwam.

En nu weet ik na 2 uur gepalaver verdomme nog niet voor wie ik ga stemmen binnen een week of drie. Voor wie ik niet ga stemmen weet ik al, dat is toch al een begin.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik woon ook nog niet lang genoeg in Haaltert om iemand anders dan de (waarnemend) burgemeester te kennen. En ik zie het niet zitten om debatten bij te wonen.

(BTW, wanneer krijgen we het vervolg op de Filantroop, nu Katjesnest de fakkel aan u heeft doorgegeven?)

pierre du coin zei

@ alcyon,
it's on the way

Maxentia de Beauvais zei

Bij ons komen ze nog "gewoon" aan de deur bellen om zichzelf voor te stellen. Zelfs Vandelanotte stond al op mijn stoep. Je vraagt je af waar ze de tijd halen.

Pierre Vis zei

"Uit een vorige post kon u al raden dat ik mijn stemkeuze niet laat bepalen door een affiche met een knappe blondine"

Sorry, ik kon een gniffel niet onderdrukken :-)

IK vond het ook moeilijk om een keuze te maken. Ik heb als student 5 jaar in Gent gewoond en geleefd en wat er locaal gebeurd is, is me grotendeels ontgaan. En de mensen die ik ken, staan dan nog verspreid over verschillende lijsten. :-s

Anoniem zei

Ja, bij gemeenteraadsverkiezingen is een keuze maken nog een stukje moeilijker (vooral omdat niemand bekwaam genoek lijkt)! Maar zo'n debat zegt gelukkig al iets meer over de kandidaten :)

Anoniem zei

ik ken niemand meer in de stad waa rik moet stemmen en ik ben er de voeling een beetje kwijt...
ik ga alle kandidaten hunne site en persoonlijk programa maar eens aflopen...
stemmen is moeilijkals je er u bewust mee bezighoudt...

Anoniem zei

Als het aan mij lag ging ik niet stemmen maar heb de boete er niet voor over.

Waarom? Tot op heden weet ik zelfs niet op wie ik zou stemmen.

Tot grote ironie ben ik een mogelijke bijzitter, aaargh.

Ik ben voor stemrecht maar niet voor de stemplicht.

Pierre Vis zei

@ Buddha: het politieke landschap zou er mogelijks heel anders uit zien mocht de stemplicht verandert worden in stemrecht..
Ik ben er zelf nog nt helemaal aan uit wat verkieselijk is.