donderdag, augustus 10, 2006

De fabeltjeskrant

De krantenverkoop loopt terug. Dat moet ik dan in mijn krant lezen nota bene. Ik moet hier niet te hoog van de toren blazen want ik ben mee aansprakelijk voor de malaise in de krantensector wegens geen abonnement meer. Iedere zaterdagmorgen heb ik wel nog een afspraak bij de krantenboer die mij steevast begroet met “goede morgen de morgen”. Ja, er mag al eens geginnegapt worden bij het begin van een weekend.
Maar ik wou hier eigenlijk een lans breken voor het medium krant dat zoveel meer info bevat dan een nieuwsjournaal ooit kan geven. Ik herinner me mijn leraar Nederlands die ons liet timen hoeveel minuten het duurde om vier pagina’s uit een krant luidop voor te lezen, en anderzijds eens uit te schrijven hoeveel A4-vellekes Bavo-we-still-miss-you-every-night-Claes slechts aflas tijdens een journaal. Dat aantal A4-vellekes zag er op TV altijd indrukwekkend uit, maar Bavo had toen ook al nood aan tekengrootte 20 om alles nog goed te kunnen aflezen.

10 opmerkingen:

SaarV zei

Om dan nog maar te zwijgen van radionieuws. Een bericht van 20 seconden, dat zijn ongeveer 3 à 4 zinnen. Waarbij je over elk woord moet nadenken of het wel juist en niet overbodig is. In een krant kan je al eens uit de bocht gaan. Alhoewel. :)

Elsbabbel zei

Leve de krant !
Leve de geur van de krant !
Ik vrees echter dat ze ooit zal verdwijnen.

Leve de computer !
Toch gaat niets boven het krassen van een pen op papier.

Anoniem zei

Wie heeft een abonnement nodig als hij elke dag een gratis krant (Metro) kan oppikken in het station? Toegegeven, er staat zoveel niet in als in een gewone krant, maar hoeveel mensen lezen een krant van voor naar achter helemaal?

Anoniem zei

Ik lees dagelijks de gratis Metro, helaas verschijnt deze tijdens de zomervakantie slechts op woensdag en vrijdag. Daarbuiten lees ik op café de krant.

Dagelijks lees ik online de GvA en kijk op Krantekoppen.

Het parpiergeritsel heeft idd zijn charmes. Ben benieuwd of de technologie van electronisch papier gaat werken.

pierre du coin zei

Volgens mij zal de krant het wel overleven. Alleen vrees ik dat als er steeds minder lezers zijn ze ook steeds duurder gaat worden. De weekendkrant van De Morgen kost nu al 1,8 euro.
De gratis kranten (die met alle reclame gaan lopen) doen het inderdaad vrij goed. Ik geloof dat Le monde ook een exemplaar gaat uitbrengen.

Anoniem zei

In de Metro bijv lees je meestal actueel nieuws van de dag ervoor. Maar er staan ook faits divers in die je elders niet leest.

pierre du coin zei

@ buddha: als ik om koeken ga bij de bakker lees ik ook altijd graad "de zondag". Het weekendbroertje van de metro?

Anoniem zei

Geen idee of ze familie van elkaar zijn.

freaq zei

Nee, dat zijn ze niet. De Zondag zit onder de Roulartagroep en is behoorlijk nauw verbonden met andere gratis bladen als De Streekkrant en De Weekkrant. Beetje op dezelfde leest geschoeid: gratis en volledig betaald door de adverteerder.

En wij met ons regionaal gazetteke zitten in datzelfde kantoor een meter of twintig verderop. Ik zal ze allemaal de groeten doen ;-)

De Metro is van een andere concern, maar vraag me nu niet de welke...

Anoniem zei

... en toch heb ik het gevoel dat als ik naar "voor de dag" luister, ik niet veel mis.
Geen kwaad woord over de krant, maar LANG LEVE RADIO 1 !