woensdag, augustus 16, 2006

Ik zing dit lied speciaal voor jouuuuuuu

Zitten jullie ook soms met een deuntje in het hoofd dat er niet meer uitgaat? Het gaat helemaal fout als je het aandurft het liedje luidop te zingen. Dan open je de doos van pandora en ben je niet meer te stoppen. En in een lang weekend kan dat tellen hé.
Het begon in de auto. Alles normaal tot ik plots out of the blue luidop “wij zijn samen onderweg, halleloeiiiiiiiiiiiiiaa, wij zijn samen onderweg, halleloeioeiaaa” begon te zingen. Jaja, niet zomaar een liedje maar een ‘kerkliedje’. Het ergste is dat de Heilige Pandora dan meteen een hele rits andere kerkliedjes in mijn oor begint te blazen. Een inderhaast bijgeroepen priester liep kwaad weer weg en mompelde nog iets over “ moet naar een echte duiveluitdrijving” en “muziek is geen kwelduivel”.

Net toen ik mijn éénmansgospelkoor had opgedoekt en de doos weer had gesloten gebeurde het onvermijdelijke. Ik keek rustig naar het nieuws en zag Israëlische soldaten zich goedgemutst terugtrekken uit Libanon. Tot daar een pipo op een tank van “evenu shalooooooom alechem’ begint te zingen. Army of lovers-gewijs heb ik dat dan nog maar een uurtje mantra-gewijs verder gezongen.
Een kleine greep uit mijn repertoire:

  • Voor spijs en drank, voor dagelijks brood, wij danken u o heer …
  • Ik bied u dit brood, ’t is als gave niet groot, ….
  • De wereld is een toverbal, geen mens weet hoe het worden zal,
  • Uw hand in mijn hand, allen zult gij leiden (of lijden?)
  • Kom leg uw hand in mijn hand, kom leg uw hand in mijn hand
  • Vrede op aarde aan alleuheuheu mensen, die van goeoeoede wille zijn,…

Welke kerkliedjes herinnert u zich nog mijn waarde parochianen?

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vrees dat ik als ongelovig raspaard niet verder kom dan een "Onze Vader die in de hemelen zijt" van toen ik nog een kleuterke was :-s

Anoniem zei

Niet veel Pierre, aangezien ik de mis zelden heb bezocht.

Anoniem zei

Hier klinkt het geregeld van:
- Laat heer dit brood en deze wijn... teken van vertrouwen zijn...
- Tot zeeeeven maal zeventig maaaal...
- Wil je wel geloven dat het groeien gaat... klein en ongelooflijk als een mosterdzaad...
- Open je o-oren... om te horen... open je hart voor iede-reen!
- ...

Enzovoort.

(En bedankt, nu zit een amalgaam van al die liederen voor de rest van de dag in mijn hoofd! grrr.)

Anoniem zei

"Want als een hert, dat verlangt naar stromend water, zo verlangt mijn ziel naar U..."

pierre du coin zei

Allé, lap, nog rap eentje om het af te leren:
"ik zag een kuikentje, dat bij zijn moeder zat, onder haar vleugels, waar het veilig zat. Tegen regen, tegen zonnenschijn. Heer zo wil ik bij u zijn".
Man, man, man. Zo maken ze ze niet meer. Misschien moet ik hier ook een beat onderzetten.

Anoniem zei

Ik ben al evenmin een kerkganger en kan je dus niet met herinneringen plezieren, maar door jouw toedoen zit ik nu met dat 'evenu shalom alechem' in mijn kop en zoals je al zei ... je raakt het niet meer kwijt.

yab zei

Oe, oe, kerkliedjes! Mijn specialiteit! Ik heb als rabiate ongelovige jarenlang in een kerkkoor gezongen. ;-)

Ik merk dat hier zomaar schandelijk het hele repertoire voor de middernachtsmis over het hoofd gezien wordt, dus bij deze:
- Stille Nacht, heilige nacht
- Hoe leit dit kindeke hier in de kou
- De herderkes lagen bij naa-aa-aachteu
- Er is een roos ontsprongen uit ene wortelstam
- Er waren drie koningen met ene ster
- Nu zij wellekome, Jezus, lieve Heer
- Maria die zoude naar Betlehem gaan
- Iets met veel "Gloria in excelsis Deo" erin
- Er is een kindeke geboren op aard

Moh, ik word er zowaar nostalgisch van.

Pierre Vis zei

"Nu sijt wellekome, Jesu lieve heer"
&
"Heer, heer neem het aan"
worden van tijd tot tijd al eens gezongen tijdens een cantus, al dan niet als vrije versie van een liedje met eenzelfde melodie :)

gypsy zei

oe ja, kerkliedjes zijn plakkers! komen spontaan bij mij op:
- vré-ede, vré-de, vréé op aard aan aaahhluuuh mensen
- ellie en rikkert klassieker die begint met: "vertel me eens heer jezus, toen u op aarde was; waarom geloofde niemand toen dat u de koning was
- aaaveee maria (tweede stem: aaa-veee)
- soms zou ik willen vliegen als een vlinderje, zo blij (klap-klap) zo vrij (klap-klap)
- en rond kerstmis: het is weer zover, het is weer advent; kijk hoe dat kaarsje brandt;

Lou zei

@Pierre: goed idee van die beat, ik meen mij te herinneren dat de kerkfabriek zelve van het Onze Vader ook meer dan één versie gelanceerd heeft.

Anoniem zei

"Kom, zing een vredeslied en leer het aan je broehoeders. Ja, zing een vredeslied, zoek in elkaar het goehoede..."

:-D

K. zei

Aha! ik heb er nog een!

Soms zou ik willen vliegen als een vlindertje, een vlindertje, een vlindertje, soms zou ik willen vliegen als een vlindertje, ik ben een kind van god! Zo blij, zo vrij, want jezus woont in mij!

En...
Tweestemmig!
Wit , zwart, rood en geel, wit zwart rood en geel
Jezus (zwart rood en) houdt van alle kinderen (zwart rood en geel). Alle (zwart rood en) kinderen van de wereld (zwart, rood en geel). wit zwart rood en gee-eel. Van allemaal evenve-eel. Zwaaaaaart en wiiiiiit. Geeeeeeel en roooooood. Kleeeeeeeein en grooooooooot. Kinderen van de wereld! (zwart rood en geel)

Anoniem zei

Ik zit met een ander probleem i.v.m. liedjes, meer bepaald met één liedje.
Telkens ik "Stille Nacht, Heilige Nacht" hoor, moet ik onbedwingbaar bleiten, maar bleiten man ! Ik weet niet hoe dat komt, maar het is gewoon zo...

Zit er een psychiater in de zaal ?

pierre du coin zei

@ iedereen: wat een reacties, die liedjes zijn er indertijd precies in geramd hé. Ik herinner mij in ieder geval dat ter voorbereiding voor de eerste communie wij drilsgewijs alles moesten vanbuiten blokken. De juf stond dan vooraan met een aanwijsstok de teksten op het bord aan te wijzen.
@ dieu: nog een paar maand volhouden en laat u dan maar eens goed gaan.

Anoniem zei

Dit doet mij denken aan de chirokampen en het avondlied.
"Oh Heer d' avond is neergekomen. De zonne zonk het duister klom. De winden doorruisen de bomen en verre sterren staan alom... "
De goeien ouwe tijd.

Anoniem zei

ik heb de zon zien zakken