vrijdag, augustus 18, 2006

En plots weerklinkt de schreeuw: Vlaanderen de leeuw

Yves Leterme heeft in een interview in de Parijse krant “Libération” uitleg gegeven over het Belgisch federaal model. Met zijn tong in zijn kaak merkte hij ook fijntjes op dat de Franstaligen in de rand rond Brussel blijkbaar niet in staat zijn om Nederlands te leren.
Bij het horen van die boude uitspraak ging de vlinderdas van Di Rupo spontaan ronddraaien en stond politiek Wallonië in rep en roer. In volle komkommertijd is zo’n uitspraak als manna uit de hemel natuurlijk.
Er zullen weer veel duimspijkers liggen op het parcours van de gordel vrees ik…

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Jaja, we weten het al. Ik heb het tegen de spamcommentaar hierboven.

Ik zit me werkelijk te verkneukelen in Letermes uitspraak en ik kan hem eigenlijk geen ongelijk geven, al vrees ik dat het zijn droom om ooit eerste minister te worden toch enigszins kan fnuiken.

annelissen.be zei

het zijn binnenkort verkiezingen he
zelfs de brave Letermen heeft er blijkbaar last van

patricia zei

Had hij nu echt geen betere manier om ons te laten weten dat hij terug is uit vakantie?

PS. Iemand als de afbeelding op zijn site gezien met Laurette "un homme très dangereux"?

Anoniem zei

Stout, heel stout van Leterme. Hij probeert misschien zijn braaf uiterlijk af te gooien?
Alleszins geef ik hem gelijk (toch wat betreft de onwil), maar het zal jammer genoeg zo weinig zoden aan de dijk zetten... Integendeel. Als je in een wespennest roert, moet je ook gaan lopen...

Anoniem zei

Of... zou hij dit als een uitweg zien uit het dilemma Vlaamse politiek/Federale politiek? Op Vlaams niveau verkozen zijn en dan zijn post verlaten om eerste minister te worden, zou niet overal in goede aarde vallen. Omgekeerd, zijn partij zou wel eens flink gebaat kunnen zijn met zijn kandidatuur op federaal niveau... Between a rock and a hard place...

Pierre Vis zei

Leterme heeft de Walen beledigd volgens Di Rupo.
Vond ik nogal een rare uitspraak aangezien de Vlamingen in de Rand al ettelijke jaren beledigd worden door de Franstaligen die weigeren Nederlands te spreken.

Anoniem zei

ik vnid dat letemre heel nuchter iets gezegd heeft met typische droge humor...
al die jaren genieten ze al faciliteiten die tijdelijkw aren (zo tot ze nederlands kunnen)
na al die jaren bljikt dat ze nog geen nederlands spreken en omdat leterme niet uitgaat van "onwil" om de franstaligen niet te beledigen, ja dan moet het wel zijn dat ze intellectueel niet aankunen om nederlands te spreken hé, geef toe 'tis niet makkelijk :D

leterme boven! Dirupo onder, of zit Di Rupo liever on top?

Unknown zei

Zou Leterme misschien opkomen bij de volgende verkiezingen op de lijst van VB, lijkt me een goed idee. Eigen Leterme eerst.

Nathalie zei

Hier in Wallonië is het alleszins staat van oorlog nu. Zelfs met mijn eigen lief, een Waal, toen ik opmerkte dat "het nu eenmaal zo is dat Vlamingen beter zijn in talen" - kreeg ik een "da's omdat Vlaanderen eeuwenlang een verdord gat was waar jullie wel moesten talen leren om te overleven, terwijl Wallonië dat niet moest, want we waren de beste economische region in Europa! Dus 't is gewoon historische toevalligheid en niets om fier om te zijn". Waarop ik wilde zeggen "en ge ziet wat ervan komt!" maar hij had zich al omgedraaid in bed. 't is hier dus voorlopig ook weer taalstrijd ;)